Starbucks boekte in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een recordomzet en overtrof met zijn resultaten de gemiddelde verwachtingen van analisten. De winstprognose die de Amerikaanse koffieketen donderdag afgaf voor het tweede kwartaal viel echter tegen.
Starbucks zet al een tijdje in op een verruiming van zijn aanbod, dat naast tal van koffievarianten inmiddels ook bestaat uit onder meer broodjes, salades en borrelhapjes.
Daarnaast heeft het bedrijf flink geïnvesteerd in een app, een loyaliteitsprogramma en de verkoop van zijn eigen producten in bijvoorbeeld kiosken op luchthavens. Al die zaken droegen bij aan een omzetgroei van 12 procent tot 5,4 miljard dollar (5 miljard euro).
De operationele winst in het kwartaal dat op 27 december werd afgesloten steeg met 16 procent tot ruim 1 miljard dollar. De winst per aandeel bedroeg 0,46 dollar. Starbucks voorspelde voor het tweede kwartaal een winst van 0,38 à 0,39 dollar, waar analisten rekenden op ten minste 0,40 dollar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl